Så ser jag på saken!!!

Min syn på alla olika "träningsmetoder" man läser om överallt

(eftersom jag fått mååååååånga PM & Mail om vad jag anser om olika metoder osv, ger jag mitt svar här)

Jag anser för det första att det inte finns nått "mirakelprogram" som passar alla och som får samtliga som provar att växa som ogräs...
Tycker det på senaste tiden varit på TOK för mycket "snack" om massa teorier hit & dit, "den metoden o den metoden" ," kör inte till failure den veckan o kör 13reps nästa vecka" osv osv, ni fattar hur jag menar!...Enligt mig BLA BLA BLA...

Tror många släpper ner vikterna vid tex 12reps bara för att det står så på schemat, även fast de kanske hade orkat 15?????????

För mig handlar det om, lära sig så många olika övningar som möjligt per muskel.
Välja ut vilken muskel som ska tränas för dagen, säg rygg:
In i gymet, attackera ryggen från alla vinklar och vrår, med ett bra övningsutförande, satsa ALLT, köra varje reps som om det vore det sista i livet, in med massa blod för att fullkomligt spränga musklen!!!!!!!!
när jag är klar med passet, vill jag att ryggen ska vara så fylld att det blir jobbigt att böja sig ner o ta upp träningsväskan...

Sen tycker jag man ska gå mer på känsla, bara för nån "mirakel tränare" från "usa" säger att man växer av tex 21reps, kan jag lova att det inte är till det sämre om man tänkt 21reps men hade visst ork till 23reps... Släpp INTE ner hantlarna då bara för du kommit fram till 21reps

min slutsats: Att man ska Träna hårt!!! och inte fundera så mycket...Vet man med sig att man i varje set kört till
absolut MAX, har man ju gjort allt man kan för den dagen

Desto viktigare än att analysera träningsmetoder (kör hårt) är att se till att efter ett hårt pass ge muskeln tid att vila och växa innan man kör den igen och även vikitgt att få i sig rätt näring efter passen, en bra mix av protein och kolhydrater för att fylla på dipåerna!!!

Att Älska något är en känsla, jag älskar träning, därför kommer jag fortsätta att träna på känsla... "7reps lr 11reps" kvittar, släpper ner vikten när jag inte orkar fler reps helt enkelt!!!!!!!!!!

Så lycka till och hitta det som passar just DIG

KÖR HÅRT!!!

image290

mvh
Ederer

Kommentarer
Postat av: frida

hej jag med redovisningen! skit bra inställning kör sj på känsla nu lr har gjort dt några veckor .roligare som tusan lr roligare o roligare alltid lika härligt på gymmet men resultat märker man e helt slut som aldrig för, goo inställning ... jag rappoterar om redovisningen nästa tisdag då jag gjort den .tack för hjälpen .ha dt gött...

2008-03-11 @ 22:34:27
Postat av: Johan Ederer

Tjena Frida=)

Tack! Ja man behöver inte alltid komplicera allt så mycket, självklart viktigt att man har någon form av grundprogram där man ser till att alla muskler tränas lika ofta...Men sen behöver ju inte passen vara så styrda utan man kan gå mer på känsla och vad som känns bra just för dagen!!

Önskar dig stooort lycka till med redovsningen, måste du lova att berätta sen hur det gått!!

Sköt om dig!!

Johan

2008-03-12 @ 08:15:52
Postat av: Anonym

Bra inlägg! Håller med dig fullt ut. Folk vill veta exakt hur andra gör och ska göra samma sak för att bli stora fast de är nybörjare medan de andra är proffs. Får ibland frågor av folk som vill börja träna och alla ska börja med avancerade program 6 dagar i veckan, fast dom knappt vet vart övningarna tar någonstans. Man får som du säger helt enkelt lära sig och känna på det som känns bäst för en själv. Jag själv gillar att diskutera träning med de som är insatta. Men bara för det gör man kanske inte exakt som nån säger. Däremot kan man ju bli inspirerad av att testa något och se om det är något för en själv. Kanske tar man efter hela konceptet eller tar vissa delar.

"Att älska något är en känsla, jag älskar träning därför kommer jag alltid träna på känsla" sammanfattar ämnet utmärkt Johan! :)
Till alla som undrar hur dom ska köra osv, gäller även mig så lär er så mkt om träning,kost och er själva,(vilket man aldrig blir fullärd på) gå under tiden på känslan. Har ni ingen känsla så få lite mer kött på benen så kommer "känslan" i sinom tid ;)

Snart dags för benpass!
Take care!

2008-03-12 @ 11:09:56
Postat av: Björn

Glömde skriva mitt namn på förra inlägget.

2008-03-12 @ 11:10:53
Postat av: Max OT

Tycker själv Max OT låter mest logiskt för att bygga muskler.

4-6 reps (vikten ska inte vara så tung att du inte kan göra 4 reps men heller inte så lätt att du kan göra fler än 6 reps)

Kör bara basövningar och inga isolationsövningar

Max 6-9 set set per muskelgrupp

Kör till positiv failure. Alltså ska ingen hjälpa dig att få upp nån vikt. Det tröttar bara ut muskeln. Utröttning är inte anabolt.

Försök ha så hög intensitet som möjligt. Vila så lite som möjligt mellan seten.

2008-03-25 @ 04:38:57
Postat av: edrerer

Max OT!

Alla tror vi olika... I do it my way=)

2008-03-25 @ 11:16:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0